~ Vitamin Semulajadi ~

~VITAMIN SEMULAJADI~ Lebih muda, lebih sihat, lebih cantik dengan Shaklee

Thursday, October 3, 2013

Kepentingan Kolagen pada Tubuh

Hi..Mesti ramai yg tertanya kenapa kolagen ni sudah menjadi suatu kegilaan terutama pada kaum wanita. Kebanyakan wanita menggilai kolagen untuk kecantikan wajah dan kulit.. that is the priority.. wanita dan kecantikan tk dapat dipisahkan :) Namun ramai yg belum tahu yang sebenarnya kolagen ni bukan saja untuk kecantikan malah bermanfaat untuk kesihatan juga.

Kolagen merupakan protein yang menyusun tubuh manusia. Lebih kurang 30% daripada seluruh protein yang terdapat dalam tubuh manusia adalah kolagen. Ia merupakan struktur organik yang develop tulang, gigi, sendi, otot dan kulit. Serat kolagen memiliki daya tahan yang kuat terhadap tekanan terutama sifat kelenturannya terhadap tulang. Dengan bertambahnya usia, serat kolagen akan berkurangan menyebabkan kulit menjadi kurang elastik dan kering.

Oleh itu, kesimpulannya kolagen tidak boleh lagi dianggap sebagai bermanfaat untuk kecantikan semata. Ia adalah produk luar biasa yang bermanfaat utk seluruh tubuh badan manusia. Tubuh bayi yang baru lahir kaya dengan kolagen.. sebab tu kita tgk, kulit bayi halus..licin jer.. namun bila usia bertambah, kemampuan badan untuk menghasilkan kolagen semakin berkurangan dan bakal terhenti diusia 35 tahun. Maka proses penuaan semakin meningkat.. Jadi pengambilan supplement kolagen adalah amat penting untuk melambatkan proses penuaan dan memberi kesihatan kepada fungsi tubuh.

pic: google

Collagen boleh didapati dari sumber rumpai laut mahupun sumber marin lain. Di Shaklee, Collagen Powder Shaklee diproses dari sisik ikan merah  yang tulin dan bermutu tinggi. Kita boleh lihat dari gambar diatas yang kulit kembali tegang dengan pengambilan kolagen yg konsisten. Ujian klinikal Shaklee membuktikan kulit semakin cantik dalam tempoh 8 minggu pengambilan. 

Antara manfaat luar biasa kolagen:

* Menguatkan akar rambut dan merangsang pertumbuhannya
* Menguatkan kuku agar tidak mudah patah
* Mengurangkan kedutan dan garis halus dikulit, menganjalkan dan menegangkan kulit agar kelihatan awet muda
* Melambatkan proses penuaan
* Menguatkan tulang dan mengurangkan risiko osteoposis
* Memastikan kesihatan otak, sel gyla yang membekalkan nutrisi pada otak dan disokong oleh kolagen.
* Baik untuk mata coz kornea memerlukan kolagen dan ianya membantu mengekalkan otot mata agar tetap anjal.


Berita baik :) bulan Oktober adalah bulan promosi untuk Collagen Powder Shaklee.. bukan senang nak ada promo untuk Collagen Powder ni..Jadi mereka yg ingin mendapatkan Collagen Powder ni  boleh PM/Whatsapp ke:


Juga boleh lawati Facebook Page saya di https://www.facebook.com/pages/Humaira-Beauty/363364967113907?ref=hl,  jangan lupa LIKE ok untuk mendapat update2 terkini. ^___^

*ikhsan dari google.com.