~ Vitamin Semulajadi ~

~VITAMIN SEMULAJADI~ Lebih muda, lebih sihat, lebih cantik dengan Shaklee

Saturday, June 21, 2014

Senarai Semak Kualiti untuk Produk Soya

Skang ni heboh pasal tak bagus ambil soya kan.. actually benda ni dah lama didengar.. Jadi meh kita semak sket apa yang perlu tahu tentang kualiti produk soya.


1) Kacang soya mesti tumbuh dan membesar secara organik. Ini kerana jika ditanam bukan secara organik, ia boleh menyebabkan nutrisi berkurang. Dari segi kajian, telah terbukti ada hubungkait antara cancer dan nitrates. Jadi sangat penting pesticides, fungicides dan herbicides tidak digunakan sepanjang proses penanaman soya ini.

2) Soya itu mestilah non-gmo (tidak diubah secara genetik). Secara amnya soya jenis genetik atau telah diubah genetiknya lebih murah dihasilkan. Toksin akan dibina tanpa disedari jika gen baru dimasukkan ke dalam sel tumbuhan. 

3) Mesti mengandungi 9 asid amino perlu. Antara ciri terpenting kerana badan memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi, enzyme.

4) Semasa proses membuat isolate soya, soyflakes mesti dibersihkan dengan air dan bukan alkohol. Jika dicuci dengan alkohol, ia akan memusnahkan isoflavone sebanyak 88% while isolflavone diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser paru2 dan sebagainya. Selain itu isoflavone juga perlu untuk penyeimbangan hormon.

5) Proses pembuatan seeloknya tanpa pemanasan. Amino asid sangat sensitive dengan suhu yang panas. Menurut kajian, protein yang dipanaskan akan kehilangan 50% asid amino. 

6) Soy isolate mesti ditambah dengan unsur kalsium coz menurut kajian serbuk soya sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Oleh itu unsur kalsium yang cukup perlu ditambah untuk meneutralkan kembali serbuk soya tersebut. 

 Shaklee menggunakan proses pensijilan tersendiri yang dikenal Identity Preserved Program (IPP) bagi memastikan kacang soya yang digunakan untuk menghasilkan ESP bebas dari perubahan genetik, daripada biji benih hingga ke pengeluarannya. Didalam ESP terdapat semua asid amino perlu iaitu 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh, diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Kacang soyanya diproses dengan suhu rendah dan setiap tin dihasilkan daripada 30kg kacang soya yang mampu memberikan sumber tenaga segera dan boleh bertahan lama. 

ESP Shaklee rendah dari segi Indeks Glisemik menjadikannya sesuai untuk pesakit kencing manis. Kacang soya bagi menghasilkan ESP dicuci dengan air bagi mengekalkan isoflavones demi membekalkan keseluruhan kebaikan soya. 

Antara manfaat ESP

 -  Awet muda
- Baik untuk hormon,mencegah risiko osteoporosis dan sakit jantung
- Baik untuk prostat coz genisten didalam soya dapat mengekang pertumbuhan dan perebakan sel kanser
- meransang pembentukan semula kulit dan otot,kurangkan kedutan, agen anti penuaan, kembalikan seri kulit dan kepejalan otot, mempercepatkan sembuhan luka dan mengurangkan kesan parut.
- membekal tenaga segera dan meningkatkan sistem imun
- membaiki masalah rambut gugur dan beruban

Click link dibawah untuk online order:


ATAU

Hubungi saya :)

Ku Suhasliza
ID 934393
SMS/Whatsapp 013-2986822
COD area Klang/Shah Alam dan penghantaran melalui poslaju ke seluruh Malaysia