~ Vitamin Semulajadi ~

~VITAMIN SEMULAJADI~ Lebih muda, lebih sihat, lebih cantik dengan Shaklee

Wednesday, June 18, 2014

Tekanan Darah Tinggi Ketika Hamil


Masalah tekanan darah tinggi amat mudah dialami oleh ibu hamil. Apatah lagi semasa mengandung tekanan berat badan bertambah dan emosi mudah terganggu. Ibu hamil dikategorikan mengalami tekanan darah tinggi sekiranya bacaan tekanan darah melebih 140/90 pada dua kali pemeriksaan.

Sekiranya ibu didiagnos mengalami darah tinggi selepas minggu ke 20 kehamilan dan tiada protein didalam air kencing, ia akan dikategorikan sebagai darah tinggi akibat kehamilan. Manakala, darah tinggi dengan kehadiran protein didalam air kencing menandakan masalah praeklampsia.

Masalah darah tinggi akibat kehamilan berisiko berlaku pada wanita yang mempunyai berat badan berlebihan. Biasanya masalah ini berada pada tahap rendah dan tidak menyebabkan masalah yang ketara pada ibu dan bayi dalam kandungan. Namun lebih awal masalah ini berlaku, lebih besar risiko bayi lebih kecil dari usia kandungan atau menjadi praeklampsia. Oleh itu pemeriksaan antenatal amatlah penting kerana sekiranya dikesan mempunyai masalah darah tinggi, doktor akan memantau kesihatan dan tekanan darah ibu  serta akan memberi ubat yang bersesuaian bagi merawat masalah tersebut. 

Kesimpulannya ibu mengandung digalakkan mengambil nutrisi yang mencukupi agar kesihatan terjaga sepanjang mengandung. Pengalaman saya mengandung anak ketiga, berat badan naik melebihi sepatutnya coz saya kuat makan masa pregnant. Berat saya naik hingga 25kg.. memang doktor bimbang saya menghadapi masalah tekanan darah tinggi hingga perlu ke klinik setiap 3 hari untuk cek tekanan darah. Alhamdulillah.. dengan pengambilan Set Hamil Shaklee dan atas izin Allah.. saya terhindar dari masalah tekanan darah tinggi mahupun kencing manis sepanjang mengandung even berat naik bertingkat-tingkat. Doktor pun heran, berat naik banyak tapi saya xde malasah kesihatan. Alhamdulillah.. :)

Ingin dapatkan Set Hamil Shaklee? Hubungi:

Ku Suhasliza
ID 934393
SMS/Whatsapp 013-2986822
COD area Klang/Shah Alam dan penghantaran melalui poslaju ke seluruh Malaysia.
*Free consultation untuk semua pelanggan saya :)