~ Vitamin Semulajadi ~

~VITAMIN SEMULAJADI~ Lebih muda, lebih sihat, lebih cantik dengan Shaklee

Tuesday, September 9, 2014

Kafein dan Kehamilan, Selamatkah???

Assalamualaikum..

Preggy mommy sume sihat? Dah breakfast? Jangan tak breakfast yer.. penting tu. Dah ambil supplement? Tu pun penting untuk kesihatan ibu dan baby yer. Mommy suka minum kopi tak?? Bagi ibu-ibu sangat mengemari minuman berkafein especially tak boleh skip even dah pregnant ni, saya nak share some info ngan ibu-ibu semua. Info ni saya dapat dari Babycenter.com.



Bagi penggemar minuman kafein, bila dah pregnant sila kurangkan pengambilan coz ia boleh beri kesan pada bayi jika diambil terlalu banyak. Antaranya, bayi mungkin lahir lebih kecil dari sepatutnya. Bayi yang dilahirkan kecil berisiko mengalami masalah kesihatan. Kandungan kafein yang tinggi juga boleh menyebabkan keguguran.

Untuk pengetahuan ibu-ibu, kafein boleh meningkatkan metabolisma dan denyutan jantung.  Sedikit stress ini boleh menjejaskan perkembangan bayi dalam kandungan. Kafein juga boleh menyebabkan insomnia, keresahan dan sakit kepala. Kadangkala pengambilan kafein juga menyebabkan si ibu kerap buang air kecil. Ini boleh menyebabkan kehilangan air dalam badan sedangkan ibu hamil memerlukan cecair yang mencukupi untuk mengekalkan kesihatan semasa hamil. 

Teh dan kopi juga boleh mengganggu penyerapan zat besi dalam badan. Kekurang zat besi boleh menyebabkan anemia pada ibu hamil sekaligus membahayakan bayi dalam kandungan.

Apakah makanan dan minuman yang mengandungi kafein?

Kafein terkandung dalam kopi, teh, coklat dan minuman kola. Antaranya:
- kopi segera
- teh
- minuman tenaga
- coklat biasa
- coklat tenusu

Jika sering rasa mengantuk, lemah-lemah badan sewaktu kehamilan adalah lebih baik mengambil makanan tambahan yang selamat untuk kandungan seperti Set Hamil Shaklee:


Ia dapat memberi nutrisi lengkap pada ibu dan baby, beri tenaga, tingkatkan sistem imun tubuh, bekalkan kalsium yang mencukupi serta memberi rasa kenyang pada ibu hamil. 

Sila click dibawah bagi mendapatkan Set Hamil Shaklee sekarang:


atau hubungi:

LiZa
sms/wa 013-2986822