~ Vitamin Semulajadi ~

~VITAMIN SEMULAJADI~ Lebih muda, lebih sihat, lebih cantik dengan Shaklee

Tuesday, September 23, 2014

Cara Merawat Bayi Demam

Ammar demam! Ya setelah usia nak masuk 9 bulan, ni baru pertama kali Ammar demam. Actually risau juga sebenarnya.. tapi bila tengok dia still aktif, makan ok maka rasa risau tu kurang la sket. Bermula ngan Selsema dan batuk, bawa ke klinik doktor ada bagi ubat selsema, batuk dan demam. Tapi kami tak bagi dia ubat selsema dan batuk tu coz bayi dibawah satu tahun tidak sesuai diberi ubat-ubat ni. Mana saya tau? Ni pakar kanak-kanak yang cakap. Just bagi dia minum banyak air dan susu badan jer.. Alhamdulillah.. batuk selsema dah ok, skang demam pulak. Mungkin nak pandai jalan kot.. So, ibu bagi dia ubat demam tadi. dan ibu pun amik Nutriferon double coz bila Ammar menyusu khasiat tu secara tak langsung akan dapat ke dia juga.. moga cara ni dapat aktifkan antibodi Ammar melawan penyakit.

Amik Nutriferon selepas lunch tadi.

Sian my little boy.. kasi dia rehat jap.. 

Ok, hasil dari info yang saya dapat kat  SINI, ada beberapa tips yang boleh dikongsikan bersama:

1) Bila anak demam, ibu kena sabar. Jangan panik coz baby yang demam selalu mengambil masa sekurang-kurang tiga empat hari untuk sembuh. Perlu sabar dalam melayani anak yang sakit.

2) Kalau bayi yang demam tu muntah, ia adalah normal coz baby mungkin mengalami sakit tekak dan tak dapat menelan dengan sebaiknya. So, dia buang.  Beri bayi minum air masak secukupnya dan kerap beri susu badan untuk mengelakkan dehidrasi.

3) Untuk kurangkan panas badan bayi, jangan mandikan dia dengan air suam. Mandikan bayi dengan air biasa jer. Kalau gi hospital pun, tengah suhu naik tinggi tu doktor suruh mandikan ngan air biasa. Lepas tu insyaAllah suhu badan akan turun. Selalu lap badan bayi agar panas berkurangan.

4) Wajib ada termometer dirumah. Senang nak cek suhu badan bayi. Saya memang beli termometer ni sejak dapat anak sulung lagi. Penting untuk kita monitor suhu badannya. 

5) Bayi dibawah satu tahun tak dapat makan apa-apa makanan tambahan untuk tingkatkan sistem imunnya. So, ibu-ibu especially yang menyusukan anak tu, please ambil makanan seimbang. Pastikan pengambilan Vitamin C yang cukup dan bila anak demam, boleh ambil Nutriferon sebagai alternatif rawatan semula jadi. Bila baby minum susu, nutrien yang cukup dapat membantu baby untuk cepat sihat. 

Bagi mendapatkan Nutriferon, Vitamin C mahupun Set Menyusu Shaklee, boleh hubungi:

LiZa
sms/wa 013-2986822