~ Vitamin Semulajadi ~

~VITAMIN SEMULAJADI~ Lebih muda, lebih sihat, lebih cantik dengan Shaklee

Thursday, September 4, 2014

Kepentingan Kalsium Bagi Ibu Hamil & Menyusu

Assalamualaikum.. Hari ni agak busy sket dari pagi dah keluar ke post office pos barang customer yang nak bertenaga dan kurus tu.. :) Then bergegas balik masak pulak (air tangan isteri/ibu adalah yang terbaik). Lepas masak kuar amik anak kat sekolah dan amik hubby di office nya untuk balik lunch.. Padat rutin hidup saya bersama anak-anak. luckily lil Ammar good boy.. masuk keta tido jer.. This is my choice, bekerja dari rumah bersama anak-anak :)

Ok, jom kita cerita-cerita pasal kepentingan Kalsium pada ibu hamil dan menyusu ni. Ibu-ibu pernah tak bila mengandung selalu hadapi masalah sakit belakang especially dari tulang belakang ke bahagian pinggul tu.. then masalah cramp kaki paling tak boleh tahan tengah tidur kena cramp kan.. Ya Allah sakitnya.. then masa tempoh susukan baby, mudah sakit kaki.. sakit tulang belakang.. tu tanda-tanda kita kurang kalsium tau. Yelah, berapa ramai dari kita yang suka minum susu kan? Saya pun tak suka minum susu tepung tu, apa lagi kalau suruh minum susu untuk lactation.. please.. tak boleh telan.  So, penyelesaiannya.. kita ambil yg tak bukan dalam bentuk cecair.. pil kalsium misalnya. My choice is Ostematrix, caplet kalsium yang diperkaya dengan Vitamin D dan Magnesium.

Ostematrix sangat bermanfaat untuk:

1) Menguatkan tulang - menghalang dari berlakunya osteoporosis, kuatkan kerangka, gigi, merawat tulang retak, kekejangan, gusi berdarah

2) Memperbaiki kejang dan kebas-kebas, sakit sendi dan artritis

3) Meringankan stress dari segi mengimbangi tekanan darah, penenang saraf, menggalakkan tidur yang selesa, mengurangkan sakit kepala dan pitam
4) Pengalkalian tubuh - ini kerana kalsium adalah mineral alkalin dan memastikan imbangan pH tubuh malah ia juga menghalang masalah obesiti diusia tua.

Ibu hamil yang kekurangan kalsium boleh menyebabkan komplikasi semasa meneran disaat melahirkan anak nanti. Ibu hamil memerlukan 1200 - 1300 miligram kalsium sehari iaitu tambahan lebih kurang 200 -300 miligram yang diperlukan oleh orang dewasa. Kalsium ini amat berguna bagi menguatkan tulang ibu untuk menampung berat bayi.  Kalsium juga penting bagi memekatkan darah dan menstabilkan saraf impuls dan merehatkan otot ibu semasa proses contraction saat melahirkan nanti. 

Selain dari itu, perlunya ibu hamil mengambil kalsium harian yang mencukupi kerana bayi akan menyerap kalsium dari ibu. Sekiranya kalsium dalam tubuh ibu tidak mencukupi, ibu berisiko mengalami kehilangan gigi diusia muda dan osteoporosis. 

Ibu menyusu juga perlu cukup kalsium kerana ia membantu penghasilan susu badan. Susu yang cukup khasiat akan mencukupkan nutrisi yang diperlukan bayi. 

Berminat mendapatkan Ostematrix, cuma click dibawah:


atau boleh hubungi:

LiZa
sms/wa 013-2986822