~ Vitamin Semulajadi ~

~VITAMIN SEMULAJADI~ Lebih muda, lebih sihat, lebih cantik dengan Shaklee

Thursday, September 18, 2014

Tips Banyakkan Susu Badan

Assalamualaikum..

Ibu menyusu cepat haus, betul tak? Jadi kalau ada yang sama macam saya, ensure pengambilan air lebih dari 2 liter sehari yer :)

Ok, jom cerita bab susu lagi. Pada hari-hari pertama kelahiran, susu yang terhasil dinamakan kolustrum. Ia kaya dengan protein dan membekalkan bayi dengan antibodi yang tidak ternilai harganya. So, kalau lepas bersalin tu susu yang keluar warna kekuningan jangan dibuang.. susu tu sangat baik untuk baby tau untuk melawan jangkitan.

Kunci pada bekalan susu yang baik ialah menyusukan baby sekerap mungkin. Maybe dalam masa dua jam sekali. Kalau baby tidur jer, kejutkan tiap dua jam untuk menyusu. Penghasilan susu ibu berfungsi mengikut sistem bekalan dan permintaan. Supply and demand. Semakin kerap baby menyusu, semakin banyak susu akan terhasil. Jika diberi susu formula maka proses penghasilan susu ini akan terencat.

Susu ibu tidak akan sentiasa sama. Pada awal penyusuan, baby akan minum susu permulaan yang berair bagi menghilangkan dahaga. Kemudian, susu akhir kaya dengan kalori dan lebih mengenyangkan. Oleh sebab itu, biarkan bayi menghisap susu pada sebelah buah dada sekurang-kurangnya 10 ke 15 minit pada tiap penyusuan. Jika tidak, bayi akan jadi cepat lapar. 

Untuk mendapatkan susu yang cukup bagi keperluan baby, ibu perlu makan makanan yang baik dan seimbang terdiri dari protein dan minum pada bila-bila masa ibu terasa dahaga. Juga perlu berehat sebanyak mungkin. Emosi yang tenang dan tenaga yang cukup dapat membantu penghasilan susu. 

Sebagai ibu menyusu, tenaga yang banyak diperlukan untuk menghasilkan susu. Jadi no diet2 ok.. ikut selera anda dan pastikan mendapat kalori tambahan daripada makanan segar dan yang kaya dengan vitamin.

Antara vitamin penambah susu badan adalah:

ESP (Energizing Soy Protein)

Alfalfa

Vitalea with Iron

B Complex

Vitamin C Sustained Release

Ostematrix

Set Menyusu 3M ini sangat popular untuk memberi tenaga, milkbooster, sumber protein dan kalsium terbaik, meningkatkan sistem imun serta memberi rasa tenang kepada si ibu sekaligus menjayakan proses penyusuan. Jangan risau, ibu tidak perlu telan semua ini sekaligus.. pada yang membeli dengan saya, jadual makan serta tips-tips eksklusif akan diberikan secara percuma. 

Dapatkan Set 3M ini sekarang, just click dibawah:


atau boleh hubungi:

LiZa
sms/wa 013-2986822

1 comment :

  1. Jemput tinggalkan url blog anda untuk di blogwalking dengan cara sertai segmen

    http://kasihlestariabadi.blogspot.com/2014/09/segmen-blogwalking-lestari.html

    ReplyDelete

Feel free to leave comment :)